EN PL

Koncert symfoniczny JESZCZE POLSKA MUZYKA

29.08.2012

Prezydent Miasta Rzeszowa Tadeusz Ferenc, Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena oraz Agencja artystyczna Violin & Piano zapraszają 15 września 2012 r. (sobota) o godz. 19 na rzeszowski Rynek, gdzie odbędzie się koncert symfoniczny JESZCZE POLSKA MUZYKA – Kilar, Noskowski, Musorgski.

Wystapią: Jacek Cygan & Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Massimiliano Caldi – dyrygent, Jerzy Sobeńko – aranżacje/dyrygent, Jolant Suder – słowo.

Program koncertu składa się z III części:

I część – Poemat symfoniczny Zygmunta Noskowskiego „Step" Op. 66 - w pierwszej części usłyszymy poemat symfoniczny "Step", skomponowany w roku 1896, jedno z najwybitniejszych i najbardziej znanych dzieł Zygmunta Noskowskiego. Poemat jest formą allegra sonatowego z kontrastującymi tematami, charakteryzującymi strony polsko-kozackiego konfliktu. Muzyka obrazuje scenę batalistyczną. To niezwykle barwna kompozycja, w której wykorzystano elementy polskiego i ukraińskiego folkloru. Bardzo często podkreślane są związki między Stepem a Trylogią Henryka Sienkiewicza, szczególnie z powieścią Ogniem i mieczem.

II część – Polska Muzyka Filmowa - w tej części koncertu usłyszmy najpiękniejsze tematy z gatunku polskiej muzyki filmowej w aranżacji Jerzego Sobeńko. Będą to, między innymi, kompozycje Wojciecha Kilara, Zygmunta Koniecznego, Michała Lorenca i innych. Pan Tadeusz, Trędowata, Noce i dnie, Stawka większa niż życie, Bandyta, Vabank, Czarne chmury to tylko wybrane tytuły utworów, które będzie można usłyszeć w wykonaniu Orkiestry symfonicznej.

III część – Obrazki z wystawy – Modest Musorgski - III część koncertu poświęcona będzie wielkiemu rosyjskiemu dziełu Modesta Musorgskiego pt. "Obrazki z wystawy". To najpopularniejszy utwór tego autora stanowiący cykl 10 miniatur fortepianowych z 1874 roku. Popularność zyskała wersja orkiestrowa dzieła, najbardziej znana i najczęściej wykonywana jest instrumentacja Maurycego Ravela.

Kompozycja "Obrazki z wystawy" zainspirowana byłą wystawą akwarel i rysunków Wiktora Hartmanna, którą zorganizowano latem 1874 roku. Musorgski był zaprzyjaźniony z malarzem. Szczególnie dziesięć obrazów Hartmanna zrobiło na nim wrażenie. Każdemu z nich poświęcił jedną miniaturę, nadając utworom te same tytuły, jakimi oznaczone były ich malarskie pierwowzory. Należą do nich: Gnom - przedstawia budzącego odrazę karła, pokracznie poruszającego się na krzywych nogach, Stary zamek - jest smutną pieśnią trubadura dla mieszkającej w zamku ukochanej, Tuileries, znana też jako Kłótnia dzieci w parku - przedstawia igraszki najmłodszych w alejce popularnego paryskiego parku, Bydło - oparte na stopniowym narastaniu dźwięku, a potem jego zanikaniu, przypomina przemarsz bydła przed stojącym nieruchomo widzem. Szeroka melodia unosząca się nad ciężkim stąpaniem zwierząt ma cechy pieśni ludowej, Taniec kurcząt w skorupkach - lekka, wdzięczna muzyka jest nawiązaniem do szkicu kostiumów, jaki Hartmann wykonał do baletu Trilby, Samuel Goldenberg i Szmul - w dwóch żydowskich melodiach ukazane zostały postacie bogatego i statecznego Goldenberga oraz biednego, gadatliwego Szmula, starającego się zaabsorbować tego pierwszego, Rynek w Limoges - to po mistrzowsku oddana muzyka przedstawiająca kłótnię przekupek na targu, Katakumby - obraz przedstawiał samego Hartmanna, który z latarnią w ręce zwiedzał paryskie katakumby, Chatka na kurzej stopce - akwarela Hartmanna, przedstawiała fantastyczny domek Baby Jagi. Scherzo Musorgskiego, bardzo żywiołowe, nieco zadziorne w charakterze, ilustrujące efekt wirowania chatki czarownicy, Wielka Brama Kijowska - monumentalna, z charakterystyczną partią dzwonów, nawiązuje do muzyki z Borysa Godunowa.

"Obrazki z wystawy" to wyjątkowo ilustracyjna, a zarazem podniosła muzyka. Aby jeszcze bardziej pobudzić wyobraźnię słuchaczy zostały opracowane specjalne komentarze do każdej z miniatur, przez Jacka Cygana; najwybitniejszego współczesnego polskiego autora tekstów. Jacek Cygan będzie też gospodarzem III części programu.

Przejrzystość jest dla nas ważna! Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób i dlaczego wykorzystujemy Twoje dane osobowe. Pamiętaj, że masz pełną kontrolę nad ich konfiguracją - możesz dopasować ją do swoich potrzeb i preferencji.