Estrada Rzeszowska zaprasza na jedyne i niepowtarzalne wydarzenie, jakim niewątpliwie będzie wyjątkowy koncert gwiazdy światowej opery - Aleksandry Kurzak, z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej którą poprowadzi Evgeny Volynskiy. Gala Operowa odbedzie się 3 maja 2013r. rozpocznie się o godzinie 16.00 na scenie przy Ratuszu i będzie transmitowana na żywo przez TVP.
PROGRAM KONCERTU - RZESZÓW - RYNEK - 3 maja 2013
Aleksandra Kurzak
z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej oraz tancerzami Szkoły Tańca Sportowego „Aksel"
1. G. Bizet - Entr`acte do akt 4 z opery Carmen
2. Aria Musetty Quando me'n vo - z opery Cyganeria (Giacomo Puccini)*
3. G. Puccini - Intermezzo z opery Suor Angelica
4. Aria Lauretty O mio babbino caro - z opery Gianni Schicchi (Giacomo Puccini)*
5. A. Dvořák - Taniec słowiański Op.46, № 8 Presto (Furiant)
6. Aria Rusałki Měsíčku na nebi hlubokém - z opery Rusałka (Antonín Dvořák) *
7. G. Rossini - Uwertura do opery Cyrulik sewilski
8. Aria Rozyny Una voce poco fa - z opery Cyrulik sewilski (Gioacchino Rossini)(in F-dur)*
9. W.A. Mozart - Uwertura do opery Wesele Figara KV 492
10. Aria Zuzanny Deh vieni non tardar - z opery Wesele Figara KV 492 (Wolfgang A. Mozart)*
11. F. Lehár - Gold and Silver, Op. 79
12. Aria Guiditty Meine Lippen, Sie kussen so heiss - z opery Giuditta (Franz Lehár)*
13. G. Gershwin (arrangement by Hershy Kay) - Who cares?: I Got Rhythm
14. Summertime - z opery Porgy and Bess (George Gershwin)(in a-moll)*
* Arie, które w koncercie wykona Aleksandra Kurzak
Arie przeplatane będą utworami orkiestrowymi. Mogą zaistnieć „drobne zmiany" np. co do kolejności utworów
Aleksandra KURZAK
sopran
To tak, jakby wróciły dawne dni świetności bel canta - z największymi nazwiskami: Sills, Sutherland i Callas - znów niesamowite, niezapomniane - tak napisał Opera Magazine o debiucie Aleksandry Kurzak w roli Łucji w Operze w Seattle, w 2011 roku
Już w wieku 27 lat, będąc solistką hamburskiej Staatsoper, zadebiutowała w najbardziej prestiżowych operach świata: w Metropolitan Opera w Nowym Yorku (Olimpia w Opowieściach Hoffmanna Jacques'a Offenbacha) oraz w Royal Opera House Covent Garden w Londynie (Aspasia w Mitridate Wolfganga Amadeusa Mozarta). Od tego czasu regularnie występuje na najważniejszych scenach i estradach świata - obok Metropolitan Opera i Royal Opera House także w Seattle Opera (Łucja w Łucji z Lammermoor Gaetana Donizettiego), Wiener Staatsoper (Rozyna -w Cyruliku sewilskim Gioacchina Rossiniego); tytułowa rola w Adinie Gioacchino Rossiniego), Bayerische Staatsoper w Monachium (m.in. Kleopatra w Juliuszu Cezarze w Egipcie Georga Friedricha Händla, Rozyna - jw., Donna Fiorilla w Turku w Italii Gioacchino Rossini), Théâtre du Capitole w Tuluzie (Gilda w Rigoletto Giuseppe Verdiego), Teatro alla Scala w Mediolanie (Gilda w Rigoletto Giuseppe Verdiego, Zuzanna w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta), Theater an der Wien (Donna Anna w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta, Amenaide w Tankredzie Gioacchino Rossini.), Palau de les Arts Reina Sofia w Walencji (tytułowa rola w Adinie Gioacchino Rossiniego), Lyric Opera House w Chicago (Blonda w Uprowadzeniu z seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta), Staatsoper w Berlinie (Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusza Mozarta), Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie (Carmina Burana Carla Orffa), Teatro La Fenice w Wenecji (Donna Anna w Don Giovannim Wolfganga Amadeusa Mozarta), Teatro Regio di Torino (Violetta w Traviacie Giuseppe Verdiego), Teatro Real w Madrycie (Zuzanna w Weselu Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta), Arena di Verona (Rozyna - jw.). Artystka pojawia się także na znaczących festiwalach - m.in. w Salzburgu.
Współpracowała m.in. z takimi dyrygentami jak: Maurizio Benini, Ivor Bolton, Bruno Campanella, James Conlon, Sir Andrew Davis, Christoph von Dohnanyi, Riccardo Frizza, Rafael Frühbeck de Burgos, Rene Jacobs, Nicola Luisotti, Sir Charles Mackerras, Ingo Metzmacher, Daniel Oren, Antonio Pappano, Carlo Rizzi.
Śpiewaczka jest laureatką konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie oraz wielu nagród (m.in. Prezydenta Wrocławia, Wojewody Dolnośląskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego) Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki (1998-2000), a także stypendium Fundacji Crescendum Est - Polonia Aleksandra Gudzowatego. W 2009 roku uzyskała tytuł doktora sztuki.
Aleksandra Kurzak jako pierwsza Polka w historii wokalistyki podpisała ekskluzywny kontrakt z firmą fonograficzną DECCA .W sierpniu 2011 roku, jej nakładem ukazała się pierwsza solowa płyta artystki - Gioia! Nagrała również Pieśni Fryderyka Chopina dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, a album ten otrzymał prestiżowy tytuł Diapason d'Or du mois przyznawany przez francuskie pismo Diapason.
W najbliższym czasie Aleksandra Kurzak wystąpi jako Gilda w Rigolettow Operze w Zurichu, Violetta w Traviacie Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej wWarszawie, Maria w Córce pułku Gaetano Donizettiego w Wiener Staatsoper oraz jako Adina w Adinie Gioacchino Rossiniego w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie.
Evgeny Volynskiy
dyrygent
Dyrygent rosyjski. Studia muzyczne ukończył na wydziałach dyrygentury chóralnej i symfoniczno-operowej Konserwatorium w Nowosybirsku w klasie prof. A. Katza (1989). Począwszy od 1990 r. jest dyrygentem Państwowego Teatru Opery i Baletu w Nowosybirsku. Od kilku lat współpracuje również jako pierwszy dyrygent z Filharmonią w Irkucku, a w tym roku został pierwszym gościnnym dyrygentem Teatru Opery i Baletu w Czelabińsku.
Dyrygował takimi przedstawieniami, jak: „Giselle" Adama, „Carmen" Bizeta, „Kniaź Igor" Borodina, „Eugeniusz Oniegin", „Jolanta", „Dama pikowa", „Śpiąca królewna" i „Jezioro łabędzie" Czajkowskiego, „Coppelia" Delibesa, „Rita" i "Łucja z Lammermooru" Donizettiego, "Orfeusz i Eurydyka" Glucka, „Czarodziejski flet", „Don Giovanni" i „Wesele Figara" Mozarta, „Borys Godunow" i „Chowańszczyzna" Musorgskiego, „Tosca", "Cyganeria" i "Madame Butterfly" Pucciniego, balet „Pawana Maura" do muzyki Purcella, „Mozart i Salieri", „Sadko", „Carska narzeczona" i „Szeherezada" Rimskiego-Korsakowa, „Cyrulik sewilski" Rossiniego, „Pietruszka" Strawińskiego oraz „Aida", "La Traviata", "Nabucco", "Otello" i "Rigoletto" Verdiego. Z zespołem Opery w Nowosybirsku dyrygował gościnnie w Hiszpanii (Barcelona, Sewilla), Niemczech (Berlin, Monachium), Portugalii (Lizbona), we Włoszech (Rzym, Kalari), Egipcie (Kair), Chinach (Szanghaj), Japonii i Tajlandii (Bangkok).
Na estradach koncertowych prezentował m.in. utwory Beethovena, Brahmsa, Chopina, Haydna, Griega, Liszta, Mahlera, Mendelsohna, Ravela, Saint-Saënsa, Schuberta i Schumanna.
Laureat wielu nagród i wyróżnień, ostatnio otrzymał także nominację dla najlepszego dyrygenta operowego Rosji za przygotowanie muzyczne opery "Życie z idiotą" Alfreda Schnittke. Prowadził działalność pedagogiczną, w latach 1996 - 2004 był wykładowcą w klasie dyrygentury Konserwatorium im. M. Glinki w Nowosybirsku.